Znak Ruchu Maitri MY A TRZECI ŚWIAT
Pismo gdańskiego ośrodka
Ruchu Solidarności z Ubogimi Trzeciego Świata MAITRI
Nr 6 (25), czerwiec 1998

KONSUMPCJA SENSEM ŻYCIA

      Coraz więcej Niemców widzi sens swego życia w konsumpcji i przyjemności. Wynika to z długofalowego badania opinii publicznej, prowadzonego od 1974 r. przez Instytut Demoskopii w Allensbach. Oprócz tendencji hedonistycznych stwierdzono jednak występowanie rosnącej grupy ludzi pragnących "nadać swemu życiu głębszy wymiar".

      Według najnowszych badań 68% Niemców zachodnich stwierdziło, iż cel swego życia upatruje w byciu szczęśliwym oraz w przyjemnościach. W 1974 r. grupa ta liczyła tylko 49% badanych. Także w Niemczech wschodnich "filizofia konsumpcjonizmu" zyskuje coraz więcej zwolenników. Ich ilość wzrosła w ciągu ostatnich pięciu lat z 34 do 54%.
      Mimo to 38% Niemców zachodnich widzi sens swego życia w "tworzeniu leszego społeczeństwa", choć na początku lat 90. grupa ta stanowiła 28% badanych. W tej dziedzinie też panuje tendencja wzrostowa.
      25%, tj. znaczna mniejszość Niemców mieszkających na terenie dawnego RFN deklaruje, że kieruje się w życiu tym, "czego Bóg od nich oczekuje". W 1974 r. takiej odpowiedzi udzieliło 22% badanych.
      Niestety, według badań tego samego instytutu większość Niemców wschodnich pozbawiona jest pragnień duchowych. Liczba badanych, którzy rozwiązania swych problemów upatrują w wymiarze duchowym, nie przekracza poziomu 10%.


[Spis treści numeru, który czytasz]
[Skorowidz  tematyczny artykułów]
[Strona główna]      [Napisz do nas]