NOWY SPOSÓB ROBIENIA INTERESÓW
Dla zapewnienia sprawiedliwej wymiany handlowej, zapewniającej godziwe wynagrodzenie i warunki pracy producentom w Trzecim Świecie oraz gwarantującej, że przy produkcji nie korzystano z niewolniczej siły roboczej, powstają na Zachodzie Organizacje Handlu Alternatywnego (Alternative Trade Organization - ATO). Oferują one towary pochodzące ze sprawiedliwego handlu, ale w porównaniu z supermarketami i domami towarowymi proponują bardzo wąski asortyment, zdobywając jedynie drobny ułamek potencjalnego rynku. Pojawia się jednak tendencja do zdobycia jego znaczącej części. Nowe inicjatywy ukazują, jak towary sprawiedliwego handlu mogą przesunąć się z pozycji marginalnej do pozycji znaczącej w produkcji i sprzedaży detalicznej.
Cafédirect jest mieszanką kawy, sprzedawaną przez brytyjskie konsorcjum składające się z kilku organizacji charytatywnych (wyłącznie ATO). Kawa jest kupowana bezpośrednio od trzech spółdzielni producentów w Meksyku, Peru i Kostarice. Program ten wszedł w życie w listopadzie 1991 i od tej pory producenci dostawali zawsze co najmniej 50% powyżej ceny światowej. Kawa jest dostępna w punktach sprzedaży członków konsorcjum oraz w zwykłych sklepach. Pierwsze wielkie sieci supermarketów, które rozpoczęły sprzedaż Cafédirect, to Co-op i Safeway. ATO sprzedają "sprawiedliwą" kawę od wielu lat. Informacja na opakowaniu zawsze podkreśla wsparcie dla kraju pochodzenia produktu.
Cafédirect to łagodna arabika rosnąca na wysokich stokach. Jej niezaprzeczalne zalety to bardzo ekskluzywne opakowanie (wygrało konkurs na projekt) oraz smak. To umożliwia jej skuteczną konkurencję w zwykłych sklepach, zwłaszcza że niesie ona bezkompromisowe przesłanie o sprawiedliwym handlu.
Bardziej ambitną inicjatywą było wprowadzenie w Wielkiej Brytanii w marcu 1994 Znaku Sprawiedliwego Handlu (Fairtrade Mark). Każdy sprzedający wyroby z Południa może ubiegać się w niezależnej Fundacji Sprawiedliwego Handlu (Fairtrade Foundation) o prawo do używania tego znaku. Jest on gwarancją dla konsumenta, że przy produkcji nie pracują niewolnicy, producenci otrzymali sprawiedliwą zapłatę i że pracują oni w lepszych niż zazwyczaj warunkach, szanując lokalne środowisko naturalne.
Znak Sprawiedliwego Handlu nie jest przyznawany jedynie na podstawie zapewnień importera czy sprzedawcy detalicznego. Fundacja Sprawiedliwego Handlu stosuje jasne i obiektywne kryteria oraz zastrzega sobie prawo przeprowadzenia dokładnej kontroli bezpośrednio u producenta na Południu, czy spełnione są wymagania sprawiedliwego handlu. Również w innych krajach Europy ATO używają swojego znaku.
Cafédirect i czekolada Maya Gold firmy Green and Black były pierwszymi produktami, sprzedawanymi od kwietnia 1994 r. ze Znakiem Sprawiedliwego Handlu. Czekolada, która pojawiła się w wybranych supermarketach Wielkiej Brytanii, produkowana jest z ziaren kakaowych z tradycyjnych upraw Majów w Belize. Znaleźli się oni w rozpaczliwej sytuacji, gdy światowa cena kakao ostatnio gwałtownie spadła. Aż do samych zbiorów nigdy nie wiedzieli, ile otrzymają za swoje plony. Tę niepewność zakończyło podpisanie kontraktu z Green and Black. Teraz mają oni zagwarantowane większe zyski i długoterminową umowę handlową.
Znak Sprawiedliwego Handlu oznacza realne i bezpośrednie korzyści dla producentów w krajach ubogich. Jest ważny i dlatego, że pozwala dostrzec przykłady bardziej sprawiedliwego handlu. Sposób robienia interesów z Południem, jaki ATO i organizacje wspierające rozwój z Europy i Ameryki Północnej realizują od lat, podejmują obecnie znane firmy. Prawdą jest, że Południe potrzebuje handlu i inwestycji, które może zapewnić jedynie biznes z Północy - ale na bardziej sprawiedliwych warunkach.
Tłumaczył Wacław Makrycki
Znaki sprawiedliwego handlu, używane w Europie
|
|