MY A TRZECI ŚWIAT Pismo gdańskiego ośrodka Ruchu Solidarności z Ubogimi Trzeciego Świata MAITRI |
|
Nr 1 (86), styczeń-luty 2006 |
EDUKACJA ROZWOJOWA cz. II Dziedziną pokrewną do edukacji globalnej jest edukacja rozwojowa. Jak już widzieliśmy w artykule w poprzednim numerze naszej gazetki, można ją traktować jako jedną z dziedzin edukacji globalnej. I w tym wypadku nie ma jednej, powszechnie obowiązującej definicji. Wiele krajów UE, a nawet poszczególne organizacje i instytucje na swój sposób określają znaczenie tego pojęcia. Dla osób, które dopiero zapoznają się z edukacją rozwojową, może to być pewne utrudnienie, lecz równocześnie ta różnorodność definicji świadczy, że działacze organizacji i pracownicy instytucji edukacyjnych żywo i osobiście odnoszą się do tej tematyki.
Czym jest edukacja rozwojowa
Terminu „edukacja rozwojowa” (Development Education) zaczęto używać w późnych latach 60. w związku z obawą organizacji pozarządowych, Kościołów i ONZ o rozwój krajów Trzeciego Świata. W r. 1985. ONZ zdefiniowała cel edukacji rozwojowej jako:
...umożliwianie ludziom uczestnictwa w rozwoju własnej społeczności, narodu i świata jako całości. Później Development Education Association (Anglia) podała inną definicję:
Edukacja rozwojowa dąży do uświadomienia ludziom nierówności bogactwa i ubóstwa na świecie, przyczyn tej nierówności i potrzeby zrównoważonego rozwoju. Stara się ona rozwijać umiejętności towarzyszące postępowi na rzecz bardziej sprawiedliwego i stabilnego świata. UNICEF nazwał ją edukacją na rzecz rozwoju (Education for Development), która:
Badania z r. 2004, w których uczestniczyły krajowe platformy organizacji pozarządowych, reprezentujące 988 organizacji z Unii Europejskiej, wyłoniły trzy najpopularniejsze definicje edukacji rozwojowej w Europie:
Europejskie Forum Edukacji Rozwojowej podczas dorocznego spotkania w r. 2004 przyjęło definicję, która została też przyjęta i poparta w listopadzie 2004 przez zgromadzenie ogólne CONCORD, europejskiej konfederacji, utworzonej przez platformy pozarządowych organizacji rozwojowych (NGDOs) z poszczególnych krajów członkowskich Unii Europejskiej oraz międzynarodowe sieci organizacji pozarządowych:
Edukacja rozwojowa jest czynnym procesem uczenia się, opartym na wartościach solidarności, równości, współuczestnictwa i współpracy. Umożliwia ona przejście od podstawowej świadomości międzynarodowych priorytetów rozwoju i trwałego rozwoju ludzkiego, poprzez rozumienie ciągów przyczynowo-skutkowych zagadnień globalnych, aż do osobistego uczestnictwa i świadomego działania.
Edukacja rozwojowa wspiera pełny udział wszystkich obywateli w likwidacji ubóstwa światowego i walce z wykluczeniem. Stara się wpłynąć na politykę krajową i międzynarodową w dziedzinie bardziej sprawiedliwej i zrównoważonej gospodarki, polityki społecznej, ochrony środowiska i praw człowieka. Development Education Association (DEA) definiuje edukację rozwojową jako trwający przez całe życie proces nauki, który:
C.d.n.
Wojciech Zięba Przeczytaj:
Pierwszą część artykułu
Więcej definicji edukacji rozwojowej w języku angielskim
|
|
[Spis treści numeru, który czytasz] |