Znak Ruchu Maitri
MY A TRZECI ŚWIAT
Pismo gdańskiego ośrodka
Ruchu Solidarności z Ubogimi Trzeciego Świata MAITRI
Nr 1 (86), styczeń-luty 2006

EDUKACJA ROZWOJOWA cz. II

Dziedziną pokrewną do edukacji globalnej jest edukacja rozwojowa. Jak już widzieliśmy w artykule w poprzednim numerze naszej gazetki, można ją traktować jako jedną z dziedzin edukacji globalnej. I w tym wypadku nie ma jednej, powszechnie obowiązującej definicji. Wiele krajów UE, a nawet poszczególne organizacje i instytucje na swój sposób określają znaczenie tego pojęcia. Dla osób, które dopiero zapoznają się z edukacją rozwojową, może to być pewne utrudnienie, lecz równocześnie ta różnorodność definicji świadczy, że działacze organizacji i pracownicy instytucji edukacyjnych żywo i osobiście odnoszą się do tej tematyki.
Czym jest edukacja rozwojowa
Terminu „edukacja rozwojowa” (Development Education) zaczęto używać w późnych latach 60. w związku z obawą organizacji pozarządowych, Kościołów i ONZ o rozwój krajów Trzeciego Świata. W r. 1985. ONZ zdefiniowała cel edukacji rozwojowej jako:
...umożliwianie ludziom uczestnictwa w rozwoju własnej społeczności, narodu i świata jako całości.

Później Development Education Association (Anglia) podała inną definicję:
Edukacja rozwojowa dąży do uświadomienia ludziom nierówności bogactwa i ubóstwa na świecie, przyczyn tej nierówności i potrzeby zrównoważonego rozwoju. Stara się ona rozwijać umiejętności towarzyszące postępowi na rzecz bardziej sprawiedliwego i stabilnego świata.

UNICEF nazwał ją edukacją na rzecz rozwoju (Education for Development), która:
  • ...promuje kształtowanie w młodych ludziach wartości takich jak: solidarność globalna, pokój, tolerancja, sprawiedliwość społeczna i świadomość ekologiczna;
  • ...daje im wiadomości i umiejętności, umożliwiające uczestnictwo w promowaniu tych wartości.

  • Badania z r. 2004, w których uczestniczyły krajowe platformy organizacji pozarządowych, reprezentujące 988 organizacji z Unii Europejskiej, wyłoniły trzy najpopularniejsze definicje edukacji rozwojowej w Europie:
  • Celem edukacji rozwojowej jest wzrost świadomości i zrozumienia, jak sprawy światowe wpływają na życie codzienne ludzi, społeczności i społeczeństw oraz jak każdy z nas może wpływać na sprawy świata.
  • Edukacja rozwojowa otwiera oczy ludzi na rzeczywistość światową i budzi ich do działań na rzecz sprawiedliwości i praw człowieka dla wszystkich (adaptacja definicji edukacji globalnej Centrum Północ-Południe).
  • Edukacja rozwojowa jest procesem, którego celem jest przyczynienie się do rozwoju ludzkiego, społecznego i gospodarczego krajów mniej rozwiniętych (tzw. Południa) poprzez uwydatnianie ich wzajemnych zależności z krajami gospodarczo rozwiniętymi (tzw. Północy), wprowadzanie pozytywnych zmian w zachowaniu ludzi w sprawie problemów, przed którymi stoją te kraje, oraz przez mobilizowanie aktywnego wsparcia obywateli na rzecz walki z ubóstwem.

  • Europejskie Forum Edukacji Rozwojowej podczas dorocznego spotkania w r. 2004 przyjęło definicję, która została też przyjęta i poparta w listopadzie 2004 przez zgromadzenie ogólne CONCORD, europejskiej konfederacji, utworzonej przez platformy pozarządowych organizacji rozwojowych (NGDOs) z poszczególnych krajów członkowskich Unii Europejskiej oraz międzynarodowe sieci organizacji pozarządowych:
    Edukacja rozwojowa jest czynnym procesem uczenia się, opartym na wartościach solidarności, równości, współuczestnictwa i współpracy. Umożliwia ona przejście od podstawowej świadomości międzynarodowych priorytetów rozwoju i trwałego rozwoju ludzkiego, poprzez rozumienie ciągów przyczynowo-skutkowych zagadnień globalnych, aż do osobistego uczestnictwa i świadomego działania.
    Edukacja rozwojowa wspiera pełny udział wszystkich obywateli w likwidacji ubóstwa światowego i walce z wykluczeniem. Stara się wpłynąć na politykę krajową i międzynarodową w dziedzinie bardziej sprawiedliwej i zrównoważonej gospodarki, polityki społecznej, ochrony środowiska i praw człowieka.

    Development Education Association (DEA) definiuje edukację rozwojową jako trwający przez całe życie proces nauki, który:
  • bada związki między ludźmi żyjącymi w krajach „rozwiniętych” na Północy i z „rozwijającego się” Południa, umożliwiając zrozumienie zależności pomiędzy życiem własnym i życiem ludzi na całym świecie;
  • podnosi zrozumienie sił gospodarczych, społecznych, politycznych i środowiska naturalnego, które kształtują nasze życie;
  • rozwija umiejętności, postawy i wartości, które uzdalniają do wspólnej pracy na rzecz zmian i przyjęcia kontroli nad swoim własnym życiem;
  • dąży do osiągnięcia świata bardziej sprawiedliwego i zrównoważonego, w którym władza i zasoby są dzielone sprawiedliwiej.

  • C.d.n.
    Wojciech Zięba



    Przeczytaj:


  • [Spis treści numeru, który czytasz]
    [Skorowidz  tematyczny artykułów]
    [Adopcja Serca  - pomoc dla sierot]
    [Strona główna]      [Napisz do nas]