MY A TRZECI ŚWIAT Pismo gdańskiego ośrodka Ruchu Solidarności z Ubogimi Trzeciego Świata MAITRI |
|
Nr 5 (43), czerwiec-sierpień 2000 |
SŁOWNICZEKW naszym"słowniczku" czytelnik znajdzie podstawowe objaśnienia terminologiczne do omawianych w najbliższych numerach tematów związanych z wierzeniami Rwandyjczyków.
GUTEREKERA - oddawanie czci duchom przodków poprzez ofiarowanie jedzenia i napojów celem ich przejednania lub zyskania przychylności.
IMANDWA - duch Ryangombe, jego rodziny lub jego towarzyszy, a także wtajemniczeni wyznawcy.
KUBANDWA - kult, którego celem jest oddanie się w opiekę duchom, zwłaszcza ich królowi Ryangombe. Istnieją dwa stopnie wtajemniczenia. Pierwszy jest wprowadzeniem, a drugi pasowaniem na dojrzałego wyznawcę.
KURAGUZA - zasięgnięcie porady u duchów, którego dokonuje czarownik na prośbę zainteresowanego w sprawie nieszczęścia lub zamierzonego przedsięwzięcia.
NYABINGI - postać kobiety żyjącej w XIX wieku, którą po śmierci legenda uczyniła przemożną boginią. Jej kult rozpowszechniony jest szczególnie na północy Rwandy. Nosi on nazwę GUTURA Nyabingi.
RYANGOMBE - być może postać legendarna. Niektórzy utrzymują, iż żył w XVI w. Był potężnym królem i czarownikiem pochodzącym z Ugandy. Po tragicznej śmierci na polowaniu otoczono go czcią religijną; uczyniono zeń króla wszystkich duchów.
UMUGIRWA - czarownik spełniający rolę "kapłana" podczas obrzędów wykonywanych ku czci Nyabingi.
UMUPFUMU - czarownik, któremu Imana udzielił wiedzy i władzy nad światem niewidzialnym oraz wielkiej inteligencji. Wyraża to się w przysłowiu: "Ubwenge si ubugingo, iyo buba ubugingo, abapfumu ntibapfuye" - Jeśli inteligencja byłaby życiem, abapfumu byliby nieśmiertelni. Opracował ks. Henryk Cabała SAC Z Kraju Tysiąca Wzgórz nr 5
|
|
|
|
[Spis treści numeru, który czytasz] |