Znak Ruchu Maitri
MY A TRZECI ŚWIAT
Pismo gdańskiego ośrodka
Ruchu Solidarności z Ubogimi Trzeciego Świata MAITRI
Nr 8 (72), listopad 2003

POGRZEB RWANDYJSKI W RYSUNKACH

Urupfu, ntaw'uruseka.
Wobec śmierci nikt się nie śmieje.


Kilka godzin po śmierci zmarły czeka na pochówek, owinięty w maty plecione z trawy.

***

Ruratinda, ntiruhera.
Śmierć może się opóźniać, ale z pewnością nadejdzie.


Cmentarze należą do rzadkości. Grób przygotowuje się na polu należącym do zmarłego lub do jego rodziny. Kopie się go na ogół w gaju bananowym, kilka metrów od domu.

***

Nta musimbutsi warurenze.
Nikt nie pokonał śmierci.


Grób ma głębokości 2-3 m. Jego dno wykłada się belkami eukaliptusa, tworząc rodzaj łóżka dla zmarłego.

***

Ruzaningoga.
Śmierć przychodzi niespodziewanie.


Przewiązywanie zmarłego owiniętego w maty jest zwyczajem pogańskim. Robi się to po to, by zmarły nie powrócił już nigdy do tych, od których odszedł.

***

Rurasahura.
Śmierć zabiera wszystko, co posiadasz.


Składanie do grobu.

***

Ku pucya bukira, amaherezo azaba ayahe?
Najpierw jest dzień, potem przychodzi noc; jaki jest koniec wszystkiego?


Druga warstwa belek eukaliptusowych i gałęzi zakrywa ciało zmarłego w grobie.

***

Ntawuburana n'umuhamba.
Nikt się nie spiera ze swoim grabarzem.


Grób zostaje zasypany.

***

Umwami ko agira abagisha, abura gupfa no gupfusha?
Czy król i jego świta, otoczeni swoimi sługami, potrafią uniknąć śmierci?


Czasem dla obrony przed złośliwością umuzimu składa się na grobie specjalne zioła.

***

Ntaw'upfa adatanzwe n'Imana.
Nikt nie umiera bez przyzwolenia Imany.


Z ziół złożonych na grobie przygotowuje się napój pogrzebowy. Piją go najbliżsi członkowie rodziny dla dopełnienia rytuału pogrzebowego. Jest to rodzaj „oczyszczenia” po ceremoniach pogrzebu.

Autor rysunków: André Ndayambaje
Obróbka komputerowa: Marta Wydrych


[Spis treści numeru, który czytasz]
[Skorowidz  tematyczny artykułów]
[Adopcja Serca  - pomoc dla sierot]
[Strona główna]      [Napisz do nas]