MY A TRZECI ŚWIAT Pismo gdańskiego ośrodka Ruchu Solidarności z Ubogimi Trzeciego Świata MAITRI |
|
Nr 4, kwiecień 1996 |
MORALNE PRZYCZYNY GŁODU I NĘDZYJan Paweł II w swym nauczaniu wskazuje, że najgłębsze przyczyny głodu na świecie mają naturę moralną. Istotą tego zła są grzechy, wśród których Papież na pierwszym miejscu stawia niepohamowaną żądzę zysku i władzy. Prowadzą one do struktur grzechu, które są owocem, nagromadzeniem i zbiorem wielu najbardziej osobistych grzechów: tego, kto powoduje lub popiera nieprawość albo też czerpie z niej korzyści; tego, kto mogąc uczynić coś dla uniknięcia, usunięcia, czy przynajmniej ograniczenia zła, nie czyni tego z lenistwa, obojętności, lęku, w wyniku zmowy milczenia lub zamaskowanego udziału w złu; tego, kto zasłania się twierdzeniem o niemożności zmiany świata; i również tego, kto wymawia się od trudu czy ofiary, podając różne racje. Prawdziwie odpowiedzialne są więc osoby, w których życiu panuje grzech (por. REP 16).
Te mechanizmy i struktury grzechu mogą zostać przezwyciężone przez nawrócenie oraz praktykowanie ludzkiej i chrześcijańskiej solidarności (por. SRS 40d). Nie jest ona tylko nieokreślonym współczuciem czy powierzchownym rozrzewnieniem wobec zła dotykającego wiele osób, bliskich czy dalekich. Przeciwnie, jest to mocna i trwała wola angażowania się na rzecz dobra wspólnego. Wola ta opiera się na przekonaniu, że zahamowanie pełnego rozwoju jest spowodowane żądzą zysku i pragnieniem władzy. Takie postawy i struktury grzechu zwalczyć można jedynie - z pomocą łaski Bożej - postawą diametralnie przeciwną: zaangażowaniem dla dobra bliźniego wraz z gotowością ewangelicznego "zatracenia siebie" na rzecz drugiego i służenia mu (por. SRS 38ef).
|
|
|
|
[Spis treści numeru, który czytasz] |