WIERZENIA TRADYCYJNE
Kult przodków w Afryce nr 4 (50)
 Czczenie przodków jest w Afryce formą wierzeń wyrażanych w rytach i ceremoniach, które sprawowane przez przodków i podtrzymywane przez ich potomków służą przede wszystkim uczczeniu Boga, jedynego dawcy życia.
Rwandyjski świat życia pozagrobowego nr 3 (49)
 Choć nie ma większego nieszczęścia niż śmierć, przecież w duszy Rwandyjczyka pozostaje iskierka nadziei: "nie wszystek umrę", przejdę bowiem do świata abazimu - moich zmarłych przodków i tam w otchłani będę "żył".
Bóg w wierzeniach afrykańskich - iskra prawdy nr 2 (48)
 Pisze Bożena Tylek-Kuza, etnolog.
Chrześcijańska ocena moralna kultów Ryangombe i Nyabingi nr 1 (47)
 Chrześcijańska ocena moralna tradycyjnych praktyk religijnych spotykanych na terenie Rwandy ma już swoją historię. Zaznaczają się w niej trzy tendencje...
Trzeba nam wiele czasu nr 1 (47)
 Świadectwo rwandyjskiej zakonnicy, Siostry Primiyani, na temat stosunku do kultu Ryangombe.
Tajemnicza bogini Nyabingi nr 8 (46)
 Miejscowy kult rwandyjski.
W cieniu Ryangombe nr 7 (45) Tradycyjne wierzenia Rwandyjczyków.
W opiece króla duchów nr 6 (44)
 Pierwotne wierzenia Rwandyjczyków - kult Ryangombe.
Słowniczek nr 5 (43)
 Podstawowe objaśnienia terminologiczne związane z pierwotnymi wierzeniami Rwandyjczyków.
Postać Ryangombe i jego kult nr 5 (43)
 Pierwotne wierzenia Rwandyjczyków.
Tradycyjne wierzenia i praktyki w dzisiejszej Rwandzie nr 4 (42)
 Nieco danych na temat aktualności tradycyjnych praktyk religijnych w dzisiejszym społeczeństwie rwandyjskim, odpowiedź na pytanie, dlaczego Rwandyjczyk trwa w tych wierzeniach i praktykach oraz klasyfikacja, która rozjaśnia tę tajemniczą domenę tamtejszych tradycji.
"Ziarna prawdy" w religiach niechrześcijańskich nr 7 (36)
 Jan Paweł II ukazuje, jak wprowadzać w życie naukę Soboru Watykańskiego II o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich.
Blaski i cienie rwandyjskiej "teologii" nr 8 (27)
 Bogata w swej treści koncepcja Boga - Imana prezentowana przez tradycję rwandyjską zadziwia czystym monoteizmem, nie rozwiązuje ona jednak wszystkich problemów, jakie stawia sobie człowiek i nie odpowiada na wielorakie zapotrzebowania jego serca.
Z różnych źródeł o Bogu Imanie nr 7 (26)
 Obraz Boga, któremu oddawała cześć dawna Rwanda, która nie znała jeszcze Jezusa Chrystusa, mogą nam przybliżyć formuły wróżb, kultu przodków, pozdrowień, przekleństw i zagadek.
Z imion rwandyjskich o Bogu nr 6 (25)
 Imię nadane człowiekowi odróżnia go od jemu podobnych. W odniesieniu do osoby ludzkiej spełnia ono nie tylko funkcję odróżniającą, ale także ma specjalne znaczenie. Może np. określać szczególne okoliczności towarzyszące narodzeniu dziecka, wierzenia czy życzenia rodziców.
Z tego zespołu znaczeń imion rwandyjskich nadawanym ludziom, chcemy wydobyć te, które dostarczają informacji Imanie i jego przymiotach. Ze szczególnym zainteresowaniem chcemy przeanalizować imiona, w których występuje wyraz Imana oraz jego formy zastępcze.
Legendy rwandyjskie o Bogu nr 4 (23)
 Legenda - umugani - jest krótkim opowiadaniem, historyjką zmyśloną. W ustnej tradycji Rwandy zajmowała ona miejsce uprzywilejowane. Wiele z nich mówi o Bogu-Imanie, którego czcili Rwandyjczycy przed poznaniem chrześcijaństwa.
Bóg Imana w przysłowiach rwandyjskich nr 3 (22)
 Kilkanaście wybranych, najbardziej typowych przysłów i obraz Imany, jaki się w nich jawi.
Imana, Bóg ich ojców nr 9 (19)
 Tradycyjne wierzenia Rwandyjczyków: Bóg wypełnia ich życie, myślenie i kieruje działaniem. Obecny jest w przysłowiach, legendach, poezji i pieśni, całej kulturze rwandyjskiej. Nade wszystko Jego obecnością wypełniony jest świat natury. To właśnie przy jej pomocy Rwandyjczycy odkryli istnienie Boga.
Religiność Rwandyjczyków na tle religijności afrykańskiej nr 7 (17)
 Religijność Afrykańczyków jest powszechnie znana. Każdy lud afrykański ma ideę Boga i swój system religijny, wyrażający się poprzez wierzenia i praktyki kultowe. Na tle ogólnej religijności Afrykańczyków łatwiej jest pojąć tę cechę u Rwandyjczyków.
|