MY A TRZECI ŚWIAT Pismo gdańskiego ośrodka Ruchu Solidarności z Ubogimi Trzeciego Świata MAITRI |
|
Nr 4 (89) lipiec-sierpień 2006 |
SPRAWIEDLIWY HANDEL W EUROPIE 2005
Badania dowodzą sukcesu Sprawiedliwego Handlu w Europie Ostatnie badania, przeprowadzone w 25 krajach europejskich, dowodzą, że sprzedaż Sprawiedliwego Handlu w Europie rosła średnio o ponad 20% rocznie od roku 2000. Roczna wartość netto sprzedaży produktów Sprawiedliwego Handlu w Europie przekracza aktualnie 660 mln euro (ale Sprawiedliwy Handel działa też w Ameryce Północnej, Australii, Nowej Zelandii i Japonii). Jest to ponad dwa razy więcej niż pięć lat temu. Sprawiedliwy Handel stał się zatem jednym z najszybciej rosnących segmentów rynku na świecie.
Produkty Sprawiedliwego Handlu można obecnie znaleźć w 55 tysiącach supermarketów na terenie całej Europy, a udział w rynku stał się w niektórych krajach znaczący: 47% wszystkich bananów, 28% kwiatów oraz 9% cukru sprzedawanego w Szwajcarii nosi znak certyfikacyjny Sprawiedliwego Handlu.
W Wielkiej Brytanii, gdzie rynek jest ośmiokrotnie większy niż w Szwajcarii, certyfikowane produkty zdobyły 5% rynku cukru, 5,5% rynku bananów oraz 20% rynku kawy mielonej.
Zaczynając skromnie w latach pięćdziesiątych, Sprawiedliwy Handel rozrósł się w ruch światowy, przynoszący korzyści ponad pięciu milionom producentów i ich rodzinom w krajach rozwijających się. Obecniew Europie istnieje ponad 2800 sklepów Sprawiedliwego Handlu (Worldshops, Weltladen), sprzedających niemal wyłącznie produkty Sprawiedliwego Handlu, importowane przez ponad dwieście zarejestrowanych organizacji. Ruch korzysta ze wsparcia ponad 100 tys. wolontariuszy z całej Europy.
Sprawiedliwy Handel jest skutecznym narzędziem przezwyciężania biedy oraz realizacji Milenijnych Celów Rozwoju. Zapewnia producentom godziwe życie nie tylko poprzez wypłacanie sprawiedliwej i stabilnej ceny za ich produkty. Handlowcy Sprawiedliwego Handlu pomagają również swoim partnerom na Południu w uzyskaniu lepszego dostępu do rynku, w ochronie środowiska oraz w dostosowaniu się do standardów europejskich. Długoterminowe umowy handlowe oraz przedpłaty są kolejnym ważnym filarem systemu Sprawiedliwego Handlu. W Europie ruch Sprawiedliwego Handlu pomagał w wywieraniu presji konsumenckiej na firmy handlujące kawą i bananami w celu zaprzestania wykorzystywania pracy przymusowej i dziecięcej oraz zmiany ich praktyk handlowych.
Raport "Sprawiedliwy Handel w Europie 2005" (w języku angielskim) został opublikowany przez Biuro Rzecznictwa Sprawiedliwego Handlu w Brukseli.
|
|
[Spis treści numeru, który czytasz] |