MY A TRZECI ŚWIAT
Pismo gdańskiego ośrodka
Ruchu Solidarności z Ubogimi Trzeciego Świata MAITRI |
|
Skorowidz tematyczny artykułów
|
WIERZENIA TRADYCYJNE Kult przodków w Afryce nr 4 (50) Czczenie przodków jest w Afryce formą wierzeń wyrażanych w rytach i ceremoniach, które sprawowane przez przodków i podtrzymywane przez ich potomków służą przede wszystkim uczczeniu Boga, jedynego dawcy życia. Rwandyjski świat życia pozagrobowego nr 3 (49) Choć nie ma większego nieszczęścia niż śmierć, przecież w duszy Rwandyjczyka pozostaje iskierka nadziei: "nie wszystek umrę", przejdę bowiem do świata abazimu - moich zmarłych przodków i tam w otchłani będę "żył". Bóg w wierzeniach afrykańskich - iskra prawdy nr 2 (48) Pisze Bożena Tylek-Kuza, etnolog. Chrześcijańska ocena moralna kultów Ryangombe i Nyabingi nr 1 (47) Chrześcijańska ocena moralna tradycyjnych praktyk religijnych spotykanych na terenie Rwandy ma już swoją historię. Zaznaczają się w niej trzy tendencje... Trzeba nam wiele czasu nr 1 (47) Świadectwo rwandyjskiej zakonnicy, Siostry Primiyani, na temat stosunku do kultu Ryangombe. Tajemnicza bogini Nyabingi nr 8 (46) Miejscowy kult rwandyjski. W cieniu Ryangombe nr 7 (45) Tradycyjne wierzenia Rwandyjczyków. W opiece króla duchów nr 6 (44) Pierwotne wierzenia Rwandyjczyków - kult Ryangombe. Słowniczek nr 5 (43) Podstawowe objaśnienia terminologiczne związane z pierwotnymi wierzeniami Rwandyjczyków. Postać Ryangombe i jego kult nr 5 (43) Pierwotne wierzenia Rwandyjczyków. Tradycyjne wierzenia i praktyki w dzisiejszej Rwandzie nr 4 (42) Nieco danych na temat aktualności tradycyjnych praktyk religijnych w dzisiejszym społeczeństwie rwandyjskim, odpowiedź na pytanie, dlaczego Rwandyjczyk trwa w tych wierzeniach i praktykach oraz klasyfikacja, która rozjaśnia tę tajemniczą domenę tamtejszych tradycji. "Ziarna prawdy" w religiach niechrześcijańskich nr 7 (36) Jan Paweł II ukazuje, jak wprowadzać w życie naukę Soboru Watykańskiego II o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich. Blaski i cienie rwandyjskiej "teologii" nr 8 (27) Bogata w swej treści koncepcja Boga - Imana prezentowana przez tradycję rwandyjską zadziwia czystym monoteizmem, nie rozwiązuje ona jednak wszystkich problemów, jakie stawia sobie człowiek i nie odpowiada na wielorakie zapotrzebowania jego serca. Z różnych źródeł o Bogu Imanie nr 7 (26) Obraz Boga, któremu oddawała cześć dawna Rwanda, która nie znała jeszcze Jezusa Chrystusa, mogą nam przybliżyć formuły wróżb, kultu przodków, pozdrowień, przekleństw i zagadek. Z imion rwandyjskich o Bogu nr 6 (25) Imię nadane człowiekowi odróżnia go od jemu podobnych. W odniesieniu do osoby ludzkiej spełnia ono nie tylko funkcję odróżniającą, ale także ma specjalne znaczenie. Może np. określać szczególne okoliczności towarzyszące narodzeniu dziecka, wierzenia czy życzenia rodziców. Z tego zespołu znaczeń imion rwandyjskich nadawanym ludziom, chcemy wydobyć te, które dostarczają informacji Imanie i jego przymiotach. Ze szczególnym zainteresowaniem chcemy przeanalizować imiona, w których występuje wyraz Imana oraz jego formy zastępcze. Legendy rwandyjskie o Bogu nr 4 (23) Legenda - umugani - jest krótkim opowiadaniem, historyjką zmyśloną. W ustnej tradycji Rwandy zajmowała ona miejsce uprzywilejowane. Wiele z nich mówi o Bogu-Imanie, którego czcili Rwandyjczycy przed poznaniem chrześcijaństwa. Bóg Imana w przysłowiach rwandyjskich nr 3 (22) Kilkanaście wybranych, najbardziej typowych przysłów i obraz Imany, jaki się w nich jawi. Imana, Bóg ich ojców nr 9 (19) Tradycyjne wierzenia Rwandyjczyków: Bóg wypełnia ich życie, myślenie i kieruje działaniem. Obecny jest w przysłowiach, legendach, poezji i pieśni, całej kulturze rwandyjskiej. Nade wszystko Jego obecnością wypełniony jest świat natury. To właśnie przy jej pomocy Rwandyjczycy odkryli istnienie Boga. Religiność Rwandyjczyków na tle religijności afrykańskiej nr 7 (17) Religijność Afrykańczyków jest powszechnie znana. Każdy lud afrykański ma ideę Boga i swój system religijny, wyrażający się poprzez wierzenia i praktyki kultowe. Na tle ogólnej religijności Afrykańczyków łatwiej jest pojąć tę cechę u Rwandyjczyków.
|
|
|
|
[Skorowidz tematyczny artykułów] |